.

.
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان منجی آل طه و آدرس monji-taha.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دانشنامه مهدویت

یوم الفرج ذکر روزهای هفته

طرح قدمی برای ظهور - کانون مهدویت دانشگاه فردوسی مشهد

پیج رنک گوگل
امکانات وب
آیه قرآن تصادفی
تبلیغات
?

 


بزرگواری- قانون پاکیزگی- گناهان جسمانی-ازدواج- زنان- کودکان- نظرپارسیاندر تعلیم وتربیت
 
شاهان هخامنشی در میان یونانیان به درستی عهد معروفبودند. چون پیمانی می‌بستند به آن استوار می‌ماندند، و به این می‌بالیدند که هرگزوعده‌ای را که داده‌اند خلف نمی‌کنند. آنچه ازتاریخپارسیها با ستایش و تحسین باید ذکر شود این است که بندرت اتفاقمی‌افتاد که فردپارسیبرای جنگ باپارسیها به مزدوری گرفته شود؛ در صورتی که هر کس می‌توانست یونانیان را برای جنگ باخودشان اجیر کند.
 
پارسیها در سخن گفتن صریح و در دوستی استوارومهمان‌نواز و بخشنده بودند، و بر رعایت آداب معاشرت، تقریباً به اندازة مردمچین، مواظبت داشتند. چون دونفر، که از حیث رتبه با یکدیگر برابر بودند، به هم می‌رسیدند، یکدیگر رامی‌بوسیدند؛ و اگر کسی به شخصی بلندمرتبه‌تر از خود برمی‌خورد، پشت دو تا می‌کرد وبه او احترام می‌گذاشت. در مقابل اشخاص کوچکتر گونة خود را برای بوسیدن پیشمی‌آوردند؛ برای مردم متعارفی، تواضع مختصری کافی بود. چیز خوردن در کنار راه راسخت ناپسند داشتند؛ بینی گرفتن وآب دهن انداختن درمقابل دیگران را بد می‌دانستند. تا زمان خشیارشا، درخوردن و نوشیدن سادگی فراوان داشتند، و جز یک بار در روز خوراکنمی‌خوردند و جز آب خالص چیز دیگری نمی‌نوشیدند. پاکیزگی را، پس از زندگی، بزرگتریننعمت می‌دانستند و«چه انسان، اگر در برانداختن فساد( میکروب‌ها) قیام نکند، فرشتگان در جسماو منزل نخواهند کرد.» کسانی را که سبب پراکنده شدن بیماریهای واگیردار می‌شدند سختکیفر می‌دادند. در جشنها، همة مردم با لباسهای پاک سفیدی حاضر می‌شدند. در شریعتاو، مانند دو شریعت برهمایی و موسوی، آداب و رسوم تطهیر و جلوگیری از پلیدی بسیاربود. در کتاب مقدسزردشت، فصلهای مطولی استکه همه از قواعد مخصوص پاکی جسم و جان بحث می‌کند.
کیفر گناهان جسمانی در شریعتزردشت، مانند شریعتیهودی، بسیار سخت بود. استمنای با دست را با شلاق زدن مجازات می‌کردند؛ کیفر لواط وزناآن بود کهزنیا مردی را که مرتکب چنینگونه اعمال می‌شدند بکشند. از آنچه هم اکنون از نوشته‌هایهرودوتنقل می‌کنیم معلوم می‌شود که، بنابر معهود، میان گفتار و کردارتفاوت بوده است؛ گفتةهرودوتچنین است: «پارسیانربودنزنانرا، به وسیلة زور وقدرت، کار ناپاکان و بدان می‌دانند؛ و در جای دیگر می‌گوید::« پارسیانامرد بازیرا از یونانیان آموخته‌اند»؛ اگر چه نمی‌شود به آنچه این خبرنگار عجیب آورده درنبردی که میان پارسیها و اسکندر در نهر گرانیکوس اتفاق افتاد،‌ تقریباً همة پیادهنظام پارس از یونانیان مزدور بود، و در نبرد ایسوس قلب سپاه پارسیها را 30000یونانی مزدور تشکیل می‌‌داد. اعتماد کرد، از سرزنش های سختی کهاوستادربارة عمل لواطمی‌کند، تا حدی گفتةهرودوتتأیید می‌شود . اوستا»  در چند جا تکرار می‌کند که
این گناه زشت قابل آمرزش نیست و «هیچ چیز آن را پاکنمی‌کند»
البته شریعت زردشت چنان نبود که بی‌شوهر ماندندوشیزگان وزن نگرفتن پسران عزب را تشویق کند، ولی تعدد زوجات و اختیار کردنهمخوابگان و کنیزکان مجاز شمرده می‌شد؛ و این از آن جهت بود که در یک اجتماع، کهاساس آن بر سپاهیگری و نیروی نظامی قرار دارد، احتیاج به آن هست که هر چه ممکن استتعداد فرزندان زیادتر شود. «اوستا» در این باره چنین می‌گوید: «مردی کهزندارد بر آن که چنین نیستفضیلت دارد، و مردی که خانواده‌ای را سرپرستی می‌کند بر آن که خانواده ندارد فضیلتدارد، و مردی که پسران فراوان دارد بر آن که چنین نیست فضیلت دارد و ... » اینها همه مقیاسهایی است که مقام اجتماعی متعارف میانملتهای مختلف را تعیین می‌کند. خانواده در نظر آنان مقدس ترین سازمان اجتماع به شمارمی‌رفت. زردشت از اهورا پرسیده بود که:
‌ای مقدس دادار گیتی جسمانی، آیا دوم خوشترین جایزمین کجاست؟ پس اهورمزدا گفت: … هر آینه جایی که مرد مقدس خانه‌ای بسازد که دارایآتش و گاو و گوسفند و زن و فرزند و اهل بسیار باشد. پس از آن، گاو و گوسفند بسیار وآرد بسیار علف بسیار و سگ بسیار و زنان بسیار و بچه‌های بسیار و آتش بسیار و اسبابزندگی خوب بسیار باشد
حیوان، و مخصوصاً سگ، جزء لاینفک خانواده به شمارمی‌رفت؛ ‌همان گونه که در قسمت آخر ده فرمان موسی نیز چنین بود. اگر جانوری آبستنبود و جایی نداشت، بر نزدیکترین خانه واجب بود که از آن پرستاری کند. اگر کسی خوراکفاسد یا بسیار داغ به سگی می‌خورانید، به او کیفر سخت می‌دادند؛ هر کس «ماده سگیرا، که سه سگ با او نزدیکی کرده بود، می‌زد» با هزار و چهارصد تازیانه مجازاتمی‌شد.
چو ن فرزندان به سن رشد می‌رسیدند،پدرانشان اسباب کار زناشویی ایشان را فراهم می‌ساختند.
در زمان زردشت پیغمبر، زنان، همان گونه که عادتپیشینیان بود، منزلتی عالی داشتند: با کمال آزادی، و با روی گشاده، در میان مردمآمد و شد می‌کردند؛ صاحب ملک و زمین می‌شدند و در آن تصرفات مالکانه داشتند ومی‌توانستند، مانند اغلب زنان روزگار حاضر، به نام شوهر، یا به وکالت از طرف وی، بهکارهای مربوط به او رسیدگی کنند. پس ازداریوش، مقام زن، مخصوصاً در میان طبقة ثروتمندان، تنزل پیدا کرد. زنانفقیر، چون برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند، آزادی خود را حفظکردند. زنان طبقات بالای اجتماع جرئتآن نداشتند که، جز درتخت روان روپوشدار، از خانه بیرون بیایند.
فرزند داشتننیز، مانند ازدواج، از موجبات بزرگی و آبرومندی بود. پسران برای پدران خود سوداقتصادی داشتند. زنان شوهردار یا دوشیزگانی را که از راهزناباردار می‌شدند و در صدد سقط‌ جنین بر نمی‌آمدند، ممکن بود ببخشند؛چه، بچه‌انداختن در نظر ایشان بدترین گناه بود و مجازات اعدام داشت.
فرزندان تا سن پنج‌سالگی به اختیار مادر، و از پنجتا هفت سالگی تحت سرپرستی پدر بودند، و در این سن به مدرسه داخل می‌شدند و این کار معمولا به وسیلةکاهنان صورت می‌گرفت. یکی از اصول رایج آن بود که محل مدرسه نزدیک بازار نباشد، تادروغ و دشنام و تزویری که در آنجا رایج است مایه تباهی حال کودکان نشود. کتابهایدرسی، «اوستا» و شرحهای آن بود؛ مواد درسی شامل مسائل دینی و طب و حقوق می‌شد؛ ‌درسرا از راه سپردن به حافظه فرا می‌گرفتند، و بندهای طویل را از بر می‌کردند و مکررمی‌خواندند. پسران طبقات پایین تنها سه چیز رامی‌آموختند: اسب‌سواری، تیراندازی، و راستگویی. تعلیمات عالی تا سن بیست یا بیست وچهار سالگی ادامه می‌یافت، و به بعضی از فرزندان اشراف تعلیمات مخصوصی می‌دادند کهبرای فرمانداری استانها و تصدی مشاغل دولتی مهیا شوند؛ ولی آنچه برای همه مشترک بودفرا گرفتن فنون جنگ بود. زندگی دانشجویان در مدارس عالی بسیار دشوار بود، شاگردانصبح زود بیدار می‌شدند، مسافت زیادی را می‌دویدند، بر اسبان سرکش سوار می‌شدند وبسرعت می‌تاختنند؛‌دیگر از کارهای این مدارس شناوری، شکار جانوران، دنبال کردندزدان، کشاورزی و درختکاری، و طی کردن مسافتهای درازی در گرمای شدید تابستان یاسرمای جانگزای زمستان بود؛ آنان را چنان پرورش می‌دادند که بتوانند تغییرات وسختیهای اقلیم را نیکو تحمل کنند و با خوراک خشن ساده بسازند و، بی‌آنکه سلاح ولباسشان تر شود، از رودخانه‌ها بگذرند.
البته ناگفته نماند در این کتاب موارد دروغ بسیاری راجع به گذشته ی ایرانیان آمده که از آوردن آن مطالب کذب معذوریم. وجود این نوشته های دروغین به خاطر کینه و دشمنی یونانیان از ایرانیان در گذشته نشات می گیرد.
 
منابع سخن
  • · برگرفته از کتابتاریخ وتمدن، جلد اول، مشرقزمین،
    اثر مشهور ویل دورانت
  • · منبع این نگارهکتابخانه تاریخمابه آدرس “Http://Ancient.ir/story/east” – بخش مشرق زمینتاریخ پارس

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تاریخی، ،
[ دو شنبه 27 شهريور 1391 ] [ 14:51 ] [ طاها رضایی ]

درباره وب سايت

با سلام خدمت شما كاربر گرامي با توجه به اينكه اينجانب سعي دارم خدمات بي نقصي به شما دوستان عزيزم ارائه كنم به فضاي زيادي جهت ارائه مطالب نيازمندم لذا سايت لوكس بلاگ را انتخاب كردم كه اين سرويس وبلاگ دهي هزينه هاي بالايي جهت ارائه فضاي بي نهايت براي كاربران متحمل مي شود و براي جبران آن ها تبليغاتي در وبلاگ ها و وب سایت ها منتشر مي كند . لذا اينجانب از شما به خاطر نمايش اين تبليغات توسط سايت لوكس بلاگ عذر خواهي مي كنم و اميد وارم مانع ورود شما دوستان عزيز به سایت من نشوند. با تشكر
آرشيو مطالب
بهمن 1392
آبان 1392 مهر 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آذر 1390 آبان 1390 مهر 1390
امکانات وب

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار سایت:

بازديد امروز : 35
بازديد ديروز : 0
بازديد هفته : 89
بازديد ماه : 410
بازديد کل : 195573
تعداد مطالب : 143
تعداد نظرات : 66
تعداد آنلاين : 1

.



تعبير خواب آنلاين

ايران رمان